vineri, 22 februarie 2013

Scurt istoric


         Straja, tinut binecuvantat de Dumnezeu, cu oameni vrednici pastratori ai datinilor stramosesti.  In acest colt de Bucovina locuitorii au rezistat demni, cu credinta si puritate in suflete.
      Aceasta puritate se reflecta si in straiele cu care se imbraca in zilele de sarbatoare, intr-un ritual peren, care impune respect si piosenie.
        Straja este si satul care si-a jertfit fiii in cele doua conflagratii mondiale si nu numai.
        Strajenii s-au aflat si printre partizanii din  codrii Bucovinei, luptand si sperand la libertate.
         Din acest sat au plecat personalitati precum preotul Dimitrie Dan, istoricul Dimitrie Onciul, pictorul George Cotos  si altii raspanditi in cele patru zari.
          Dumnezeu sa-i ocroteasca pe cei inca in viata si sa-i odihneasca pe cei trecuti in vesnicie

            V.P.



    

Straja, un colt de eternitate romaneasca



Straja e ultimul sat romanesc din nordul Bucovinei. Aflat intre Radauti si Putna, chiar pe granita cu Ucraina, satul e de o frumusete ce iti taie respiratia.
In Straja incepe si se termina o lume. Prin jocul intamplarii sau doar prin vrerea lui Dumnezeu, Straja s-a pastrat, fara orgolii sau alte fasoane turistice, ca o enclava, ca un muzeu in aer liber, cu case vechi de sute de ani, cu datini si obiceiuri ciudate, pierdute de mult prin alte locuri; cu superbe costume populare (cu ciupac, gata, pregitoare) pe care tot satul le imbraca, fara exceptie, in sfanta zi de duminica.
Nu stim cum satul a ramas neatins >
pana acum de valtoarea vremii si de unde si-a tras seva rezistentei. Stim, insa, ca cineva care doreste sa vada adevarata Romanie, trebuie sa mearga mai intai in nordul Bucovinei, la Straja. Lucrurile temeinice incep intotdeauna cu inceputul.

Un muzeu in aer liber

La Straja, timpul pare sa fi incremenit in loc. Curtile prelungi si potopite de verdeata afiseaza constructii batranesti din barne si sindrila, acareturi si grajduri inalte din brad innegrit de vreme, rareori facand loc oribilului beton sau tablei zincate. Impresia de muzeu in aer liber creste in dricul verii, cand satul se pustieste efemer. Oamenii sunt dusi pe Ciomartan, la fan, altii taie scandura la joagarul din Farcau ori despica lemnele de iarna, pe care le stivuiesc apoi gospodareste pana sub streasina casei, ca un alt si invaluitor perete.
Multe se spun despre moldoveni, dar bucovineanul e altceva. Ne place sau nu, influenta vechiului imperiu habsburgic se simte. O vezi in randuiala si curatenie, in ordine si disciplina; in respectul legii. Chiar si acum, un batran ca George Cotos (Ucea, cum ii spun vecinii) si-l aminteste pe Franz Josef, vorbeste de creitari, de faeton, iti da ceva essen la masa si te pofteste sitzen sa iei loc.
La adapostul muntilor si al granitei, satul traieste cumva autarhic - putin ii pasa de criza, tranzitie, dispute politice. Glumind, lui Ucea Cotos ii place sa repete: 'Mai bine nu a fost. Amu e rau, dar nici bine n-o sa fie'. Totul se reduce la vite si padure, la obsesia iernii lungi si vrajmase, pe care trebuie sa o primesti cum se cuvine, cu de toate pe masa. La Straja, nimic nu se schimba. Totul se repeta la nesfarsit. E o lume aparte - pe cat de ospitaliera, pe atat de inchisa in obiceiuri, credinte si superstitii. O lume ordonata de reguli nescrise si de interdictii. Chiar si acum, Ucea Cotos se ingalbeneste daca pui palaria pe masa. Asta inseamna ca livada va fi plina de musuroaie. Ca sa mai dreaga din gafa deja facuta, iese tiptil din casa si le pune sobolilor (cartitelor, adica) o furca, un fus si canepa, sa le dea ceva ocupatie si sa nu strice faneata.
Sunt multe ciudatenii, venite dintr-o gandire arhaica, daca nu pagana, pe care oamenii le mai pastreaza inca. La Straja, de pilda, se taie coltii la porc, vacile nu au nume ca sa nu li se faca farmece, matele carlanilor se ingroapa la radacina copacilor pentru rod, femeile evita sa dea cu piciorul in pisica pentru a nu naste copii parosi, iar la impartasania din biserica barbatii deschis un nasture la camasa, ca semn al deschiderii sufletului in fata lui Dumnezeu.



Andreii, Palia si Foca

Un etnolog ar avea mult de lucru in Straja. Aici se mai pastreaza sarbatorile cu interdictii de munca: Andreii sau Lupu, Palia si Foca. Pricopiile pentru fulger, Sfantul Gavril pentru primejdii. Filipii pentru rapitoare. Sfantul Gheorghe pentru paguba intre vite. Aici, in vreme de seceta, o femeie gravida este cufundata in apa Sucevei cu cantece stiute doar de batrani, iar la inceputul iernii se pun in soba 3 crengi de malin, ca sa nu se ucida fumul!
Dupa coasa, zdrobiti de munca, strajenii se pun pe chef - cu cas proaspat, cu lapte gros si chisleag, cu slanina, carnati de urs si tuica de chimion. In sat nu sunt tigani si atunci Ucea Cotos ia cobza, prinde cateva acorduri pe care le repeta monoton, concentrandu-se pe ce-i mai important, pe versuri, pentru a capata apoi chef de vorba si de povesti de pe vremea austriecilor, cand tinerii din sat isi taiau degetul cel mic pentru a nu fi luati la oaste de catanele imparatesti sau cand treceau muntii, la romani, incaltandu-se cu opincile invers, ca sa scape de urmaritori.
In 1904, cand vizita Straja, Nicolae Iorga se arata uimit de romanismul strajenilor si de rezistenta lor conservatoare. Intr-adevar, trecuti de mai multe ori prin valturile istoriei, strajenii sunt niste oameni puternici, care tin simplu si fara targuiala la libertatea lor. Nu intamplator aici a fost cea mai puternica rezistenta la invazia rusa. Aici s-au refugiat in munti 'sumanele negre', plutonul de voluntari al colonelului Constantinescu, grupurile de partizani ale lui Cenusa, Patraucean, Macoviciuc sau singuraticii Cosma si Vatamaniuc.

Suite pe picioroangele lor metalice, posturile de graniceri vegheaza ca niste insecte verzi si urate cocoasa despadurita a dealului de unde incepe Ucraina. Desi nu o recunosc, taranii nu pot uita ca jumatate din pamanturi le-au fost furate. In august, cand strang otava, se opresc in dreptul fasiei cu sarma ghimpata si se mai uita o data la fanetele lor ramase dincolo. Fara a dramatiza, incearca sa ia lucrurile asa cum sunt. In definitiv, se putea si mai rau. Daca in 1945 nu s-ar fi rasculat cu furci si topoare, Straja ar fi trecut cu totul la Ucraina. Istoria se scrie altfel decat se invata la scoala. Strajenii stiu asta si, patiti in mai multe randuri, nu cred in nici o promisiune.
Vazut din nordul extrem al Bucovinei, Bucurestiul pare neclar, intunecat, departe. Strajenii nu fac politica. Se tin la distanta, precauti. Singura lor politica este cea a fanului, a branzei, a laptelui de barbanta, pe care il pregatesc dupa o reteta doar de ei stiuta, pentru iarna.
De pe margine, lucrurile par mai clare, mai simple, mai frumoase, mai usor de inteles. Mos George Cotos priveste ironic, detasat, toata zurbaua din Parlament, cugetand hatru: 'N-am murit noi de comunism, darminte dintr-o tara de tranzitie'.

Sorin Preda Fotografii: Emanuel Tanjala

Stapanul cartilor

Locuitori ai unui taram romanesc binecuvantat totdeauna de Dumnezeu, bucovinenii s-au deprins sa priveasca spre cer. Privirea omului de pe aceste meleaguri este deschisa, cinstita, iar atunci cand bucovineanul cade pe ganduri, el cata, nu inspre Pamant, ci spre Inalturi, asemeni bunilor si strabunilor sai, ctitori de biserici si manastiri. Bucovineanul il vede si astazi pe Dumnezeu. 'Pe la noi, oamenii traiesc cu frica de Dumnezeu', imi spune gazda noastra, nevasta padurarului Gheorghe Hantar. 'Noi nu ne-am lepadat nici straiele, nici credinta. La noi, bisericile au fost intotdeauna pline si, poate de aceea, prin partile noastre nu s-au abatut nenorociri, ca altunde. Ne ocroteste Maica Precista si Bunul Dumnezeu'.
Gospodaria fostului padurar - astazi pensionar in putere inca - este 'incaputa'. Casa, curata, aromind a busuioc si menta, dar si de bucate date-n clocot, are o biblioteca in care stau laolalta Balzac, Feuchtwanger, Francesco de Sanctis si Sadoveanu, iar la capataiul patului - colectia indelung rasfoita a revistei 'Magazin Istoric'. 'Aveti copii inca la scoala care citesc?', il intreb nedumerita pe padurar. 'D'apoi, eu citesc. Ale mele-s cartile. N-am vreme de televizor si nici n-am ce vedea: doar infractori si crime... Pana si filmele-s nelegiuite... asa ca... citesc...'
In batatura domneste aceeasi curatenie. Dinspre grajd, se aude mugetul vacii. 'Mi-a fatat doi vitei anul asta. Acuma, nora-mea trebuie sa mearga s-o mulga. Vine cineva s-o ia la pasune'. Din usa mai zaresc si-un bidiviu ce straluceste de bine ce-i tesalat. Gradina, plina de flori, dar si de tot soiul de legume 'doar pentru casa', te duce cu gandul la curtea de basm a Sfintei Vineri. Soarele ne mangaie bland chipurile si ma gandesc ca aici, la marginea tarii, oamenii sunt mai intelepti, mai statornici, mai adevarati, asemenea muntilor si copacilor care aici nu sunt taiati niciodata, ci mor de batranete, mereu in picioare, mereu cu ochii la cer.

Sanda Anghelescu

Miresme de fericire

Gazda mea din Straja se numeste Dumitru Baimacean, iar pe sotia lui, o femeie robusta, simpatica, ce-mi surade intruna, o cheama Rodica. Impreuna cu tinerii Livia si Petru Baimacean, ei m-au primit in gospodaria lor de toata frumusetea - ca sa raman peste noapte, in drumul nostru printre minunatiile Bucovinei... Baimacenii au o casa mare, noua-nouta, aflata inca in constructie. Odaile sunt mari, vopsite in alb. Prin ferestrele larg deschise, aerul din zori patrunde ca un suvoi naprasnic, racoros, incarcat de miresmele padurii si ale pasunilor care ne impresoara de jur-imprejur. Aproape ca ma dor plamanii de atat aer sanatos. Iar urechile ma dor de atata nemaitraita liniste. Doar pasarelele ciripesc intru gloria lui Dumnezeu, iar gainile, pierdute prin cuibarele din hambar, isi cotcodacesc victoria intru supravietuirea speciei. Traiesc o fila de poveste... In curtea mare, maturata 'bec', care adaposteste o caruta cu oistea plecata in pamant, mai e o casa. 'Asta, dupa cum o vedeti', imi zice gazda, 'e mai mica. In aia mare stau tinerii, in asta mica stam noi. Adica sotia mea, Rodica, si cu mine. Si cu matusa noastra, Elena Bain. Matusa are acum 88 de ani. N-a avut copii. Asa ca ne-a luat pe noi de suflet si ne-a dat si casele astea... Avem grija si de ea, si de case. Casele noi le-am ridicat pe temelia caselor vechi, de lemn. Aveau peste 100 de ani. Uitati-va: aici se mai vede lemnul din vechea fundatie...'
In odaita curata, pe un pat frumos, infasat in alb - cu cearceaful impodobit, la margine, cu dantele albe crosetate de mana - zace batrana Elena Bain. O relicva palida, nemiscata. Doar ochii negri lucesc spre mine cand ii dau buna ziua. La Straja, moda devastatoare care se cheama 'abandonarea batranilor neputinciosi si bolnavi si singuri' nu a ajuns inca. Si nu va ajunge niciodata, sunt sigura! Podoaba casei este micutul Ciprian. Are aproape 7 ani, o multime de jucarii de plus, dar cel mai mult el il iubeste pe calul Zimbru, un roib de toata frumusetea, care imparte cu jovialitate grajdul curat si luminos, cu cele doua vecine ale lui: vacuta Rujana si fetita ei, vitelusa Murgusa. Ciprian e harnic. 'Nu-i cade rangul, el da de mancare la gaini, cara apa, ce mai!'... La toamna, 'Cip' o sa mearga la scoala, adica acolo unde mamica lui, frumoasa Livia, e invatatoare... La scoala 'Dimitrie Onciul' - unde a invatat acum 80 de ani si matusa Elena Bain - invata azi 800 de elevi! 'Copiii invata bine, le place Eminescu, citesc povesti, canta colinde, il stiu pe Creanga pe dinafara... spun rugaciuni... De Craciun, de Paste si la serbari de tot felul, copiii se imbraca in costume nationale. Aproape toti copiii au costume nationale. Noi, aici, pastram traditia cu sfintenie...' Desi Livia mai are un pic si naste - si-ar dori o fetita - ea munceste cot la cot cu ceilalti. 'E multa munca la noi in gospodarie. Rujana da lapte din belsug - vin unii de la fabrica si il iau zilnic - apoi mergem la camp, la coasa, avem cartofi, avem livezi de mere ionatane, de pruni, de meri <<oltoniti>>, altoiti adica. Nu lasam nici un petec de pamant nelucrat. Ar fi si mare pacat... Pamantul e destul de bun pe-aici. Da' cere si multa munca'. Tanarul sot al Liviei, Petru Baimacean, e angajat la Forex-Brodina, dar mai activeaza si ca referent cultural la Primarie. Si e primul la coasa...
Religia familei Baimacean este munca. Credinta in Dumnezeu le-a pastrat optimismul. Departe de 'balacareala politica' - de care nici nu le pasa - ei imi povestesc despre Stefan cel Mare, ca despre un strabunic care 'n-ar strica sa mai dea o raita pe la noi, dar mai ales pe la Bucuresti, ca sa mai dreaga lucrurile'. La Straja, n-am trait doar o fila de poveste adevarata. La Straja, in cateva ceasuri, am primit cea mai frumoasa lectie de mandrie nationala!
Catun, cu rol de strajă, al Vicovului de Sus, sat atestat documentar în 23 mai 1436, satul Straja îşi împleteşte istoria cu Vicovu de Sus, prima menţionare a unor săteni din Straja făcându-se în 18 iunie 1767, când egumenul Putnei se plângea lui Grigore Callimah Vodă împotriva vecinilor din Frătăuţi, Gicove şi Straja, „care nu s-au obişnuit a trăi în vatra satului, unde este sălişte şi biserică, ce trăesc împrăştiaţi pe acele moşii, aducând cu bucatele lor stricăciune şi pagubă mănăstirii”.
Recensământul lui Rumeanţev[1], din 1772-1773, înregistrează la Straja, în Ocolul Vicovilor, fără alte precizări, „40 – toată suma caselor”, însemnând „13 liuzi ai ofiţerului ce şade acolo şi care proviant de la Piatra” primeşte, 1 ţigan şi 26 birnici.
În 1774, Straja avea 45 de familii de iobagi mănăstireşti, în 1775, 1 popă şi 38 familii de iobagi mănăstireşti,iar în 1784, 80 familii.
În 11 iunie 1778, Constantin Cărcul, vătaf de Straja, Vasile şi Gligoraş Juravle, care au fost de faţă la hotărnicirea părţilor lui Vasile Zub de pe muntele Lucina, dădeau mărturie egumenului Ioasaf cum că mănăstirii Putna nu i s-a dat a treia parte din munte, care i s-ar fi cuvenit.
În 16 iunie 1784, mănăstirea Putna arenda satele Straja şi Vicovu de Sus unor lipoveni.
Biserica Naşterii Maicii Domnului din Straja a fost construită în anii 1867-1870, pe locul unei bisericuţe din 1786, care avea, în 1843, 1.453 enoriaşi, preot administrator fiind Vasilie Bunciac. În 1876, biserica avea 2.129 enoriaşi, paroh fiind Dimitrie Onciul. În 1907, paroh era cărturarul Dimitrie Dan, născut în 1856 la Suceava, preot din 1880, paroh din 1890, preot cooperator fiind George Cosmovici, născut în 1873, preot din 1904, iar cantor, din 1894, Andrei Cantemir, născut în 1847.
Din 1860, funcţiona în Straja o şcoală cu 6 clase[2].
O colectă pentru Internatul de studenţi din Cernăuţi, făcută, în mai 1896, de „ dl paroch Dimitrie Dan, din Straja”, menţionează următoarele nume de localnici: primar Ioan Chira, Ilie Ursulian, Marina a Ilie Ursulian, cantor bisericesc Ioan Ursachi, învăţător superior Nichifor Bocance, secretar comunal  Alexander Daşchevici, cantor Andrei Cantemir, asistent silvic Franz Bittner, juratul Ioan Popescul, Mihai Tomiac, Georgi Cotoz, Dimitrie Popescul, Istrati Juravle, Nichifor Romaniuc, Nicolai Popescul alui Dimitrie, învăţătoarele Magdalena Vasilovici şi Glicheria Vasilovici, Dumitru Cîrciul, Iacob Păduche, Chireac Cotos, Ioan Păduche, Teodor Juravle, Vasile Popescul, Ilie Păsăilă, Alexandru Popescul, Vasile Chira, Petru Cotoz, Vasile Buta, Georgi Păsăilă, Dimitrie Popescul, Teodor Chira, Andrei Coca, Gavril Juravle, Constantin Popescul, Vasile Bodnariu, Miron Chira, Simion Tarnovieţchi, Iacob Cîrciu, Pavel Popescu, Elena Pătrăucean a lui Ioan, George Chira alui Ioan, Ioan Pitic, Teodor Popescul, Vasile Ursulean, George Ursulian, Mihai Cotos, poliţaiul Pamfil Cotoz, Ioan Popescul, Teodor Cotoz, Pavel Petreucean, Georgi Pasailă, Teodor Hasna, Constantin Chira, Ilie Petreucean, Cosma Cotos, Dimitrie Buraciuc, Gavril Popescu, Ioan Stirban, Nistor Popescu, Vasile Pătrăucean, Petru Paduchie, Maria Popescul, Safta Pintescu, Marina Cotos, Safta Pitei, Paraschiva Pasailă, Catrina Cotoz, Maria şi Toader Juravle, Dimitrie Ursaciuc Alui George, Achilina Bodnar alui Costan, Terentie BODNAR, Alexandru Pintescu, George Pintescu, Maria Popescul, Elisaveta Juravle, Ilie Popescu, Maria Cotoz, Constantin Juravle, Ioan Bres, Maria Hanţar, Nicolai Stirban, Ana Popescu, Maria Hasna, Rachila Bein, Irina Bein, Maria Gleşca, Elena Cotos, Maria Popescu, Ioan Hanzar, Dimitrie Calance şi Tanase Calance[3].
Banca populară raiffeisiană din Straja a fost înfiinţată în 1 noiembrie 1902, sub direcţiunea cărturarului Dimitrie Dan, cu Constantin Popescu preşedinte şi Nicolai Bocance vistiernic.
 „Straja poate fi privită ca o comună bucovineană model, ca un sat model pentru Românii din orice parte. Casele sunt bine clădite, curate, se înşiră pe amândouă laturile drumului drept, încunjurate de curţi largi, bine ţermuite cu scânduri.
Ce sunt oamenii din Straja se poate vedea într-o zi de hram mare, când ei se adună toţi la biserică şi, fiindcă e o Duminică de Paşti ca aceasta, în curând ei sunt toţi acolo. Chipuri mândre cu ochi negri adânci, cu pletele revărsate pe umeri; spătoşi, cu umbletul încet şi sigur. Oameni, nu glumă! Cojoacele albe, nouă, tivite cu blană de miel neagră, şi prin care ies mânecile largi ale cămăşii de pânză curată, sumanele cafenii, cizmele nalte trase vitejeşte peste genunchi, li dau şi mai mult înfăţişarea unor luptători totdeauna gata. În mână au pălăriile de croială ungurească, cu margenile răsfrânte în sus. Câte unul şi-a pus ciorapi verzi de lână ca ai pădurarilor şi alte podoabe împrumutate. Toţi flăcăii au înfipt în pălării, de bucuria Paştilor, flori de hârtie şi pene. Şi cătanele, pentru ca să arăte din partea lor că ştiu să preţuiască o zi ca aceasta, şi-au înflorit şăpcile cu rămurele de brad.
Femeile au îmbrăcat şi dânsele cojocele, care lasă slobode mânecile, ce sunt înfoiate numai la neveste. Cele mai multe poartă catrinţa strâmtă, prinsă înainte, neagră, cu dungi supţiri în lung şi o margine lată roşie. Dar se văd şi fuste de postav umflate, puternic colorate, şi care se cheamă „sucne”: aceea dintre fete, care poate să capete o „sucnă”, e foarte mândră de aceasta şi iese în rândurile dintăiu. Pe cap, femeile măritate au ştergarul învălătucit pe supt bărbie, fetele-şi lasă cozile pe spate, iar cele care vreau să se ştie că doresc mire aşază pe părul lor lins un cerculeţ de mărgele şi alte podoabe, care se cheamă „gâţă”…
În Straja se vede o casă gospodărească, dar mică şi lipsită de orice fel de împodobire, casă trainică ţi încăpătoare pentru oameni mulţămiţi cu puţin. Acolo s-a născut istoricul Dimitrie Onciul, şi în vorba lui hotărâtă şi răspicată, în lucrul lui încet şi sigur, în căutătura lui care-ţi caută ochii, se vede înrâurirea acestor săteni ai Strajei, între cari a trăit fiul de preot cei dintâi ani ai vieţii sale. Acum în casa parohială se află o bibliotecă bună, şi se scriu de Dimitrie DAN, parohul Strajei, care e membru corespondent al Academiei Române, lucruri folositoare pentru cunoaşterea poporului nostru şi a trecutului său”[1].
„Casele, înconjurate cu grădini şi acoperite cu şindrilă, cu păreţi ca neaua, au ferestre mari, luminoase iar uşile, tăiate în mijlocul faţadei, îngăduie să se vadă, câteodată, femei gătite în alb, cu mâna streaşină la ochi. Nu în multe părţi se pot întâlni gospodării mai aşezate ca în Straja… Nicăieri oamenii nu sunt mai sobri şi mai cumpătaţi ca aici şi nicăieri vrednicia nu dă mai multe semne de belşug decât în acest sat, înşirat ca nişte boabe, cale de câţiva kilometri, în lungul Sucevei”[2].
La Straja s-au născut pictorii George Cotos (3 aprilie 1915) şi Traian ROTARU (20 septembrie 1939).


 De Ion Dragusanul

Un comentariu:

  1. știți ce e frumos, însumi sunt bucovinean din ducatul Bucovinei și când călătoresc mă dau jos în gara orașului Milișăuți, acolo unde am întâlnit-o pe iubirea mea care este bucovineancă și ea, nici nu m-am gândit atuncea că o să mă îndrăgostesc de așa o frumusețe de tipă, dar iată că timpul așa a lucrat în favoarea mea și a ei, pentru că atuncea în acea clipă chiar pe loc nici n-am cutezat ca să-mi arunc privirea asupra ei ca la viitoarea mea, cum vi se pare?

    RăspundețiȘtergere